Aja päästöttömästi | Green reality

Aja päästöttömästi

Aja päästöttömästi

Meille arjen autoilijoille on olemassa tavallisten liikennepolttoaineiden, kuten bensiinin ja dieselin lisäksi, myös muita hyviä vaihtoehtoja. Auto voi käydä myös bio- tai maakaasulla ja sähköllä. Kun huristelet biokaasuautolla, säästät luonnonvaroja sekä selvää rahaa!

Miksi biokaasu?

  • Edullista
  • Puhdasta polttoainetta
  • Kotimaista
  • Kun valitset biokaasun, olet edelläkävijä ja mukana vihreässä kehityksessä!

Säästä rahaa

Biokaasu ja maakaasu ovat liikennepolttoaineina halvempia kuin bensiini tai diesel. Biokaasun vertailuhinta on noin 0,93 euroa per litra ja maakaasun noin 0,76 euroa per litra, kun taas dieselin hinta pyörii noin 1,18 eurossa per litra ja bensiinin 1,39 eurossa litralta. 

Tankkausasemilla kaasun hinta ilmoitetaan litran sijaan kiloa kohden. Tällä hetkellä bio-kaasun hinta on 1,45 euroa per kilo ja maakaasun 1,15 euroa kilolta. Gasumilla on myös voimassa kampanja, jolla biokaasua saa ostettua rajattomasti 89 eurolla kuussa.

Kaasuauton käytöstä joutuu maksamaan käyttövoimaveroa, mutta se on pienempi kuin dieselautojen käyttövoimavero. Keskikokoisen kaasukäyttöisen henkilöauton verotus on vuodessa noin 200 euron luokkaa, kun taas vastaavan dieselauton verotus on noin 360 euroa. Pääsääntöisesti on siis niin, että jos ajaa yli 10 000 kilometriä vuodessa, niin kaa-suautoilu tulee dieselautoilua halvemmaksi.

Esimerkiksi Volkswagen Passat Sedan 1,4 TSI EcoFuel:n yhdistetty kulutus biokaasulla ajettaessa on 4,3 kg / 100 km, kun vastaavasti bensiinillä kulutus on 6,8 l / 100 km. Näin ollen 100 kilometrin matka biokaasulla maksaa 6,24 euroa. Bensiinillä sama matka kustantaa 9,45 euroa.

Kun ajaa biokaasuautolla, säästää vähintään noin kolmanneksen polttoainekustannuksissa. Tulevaisuudessa biokaasu on todennäköisesti vielä halvempaa, kun tankkauspaikat lisääntyvät ja kilpailu kasvaa. 

Laske laskurilla, kuinka paljon säästät siirtymällä kaasuauton käyttöön:
https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/miksi-biokaasu/ 

Tutustu Gasumin 89 euroa/kk -kaasukampanjaan:
https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/kiinteahintakampanja/ 
 


 

Aja ympäristö edellä

Biokaasu on uusiutuva polttoaine. Kun huristelee biokaasulla, niin autoilun hiilidioksidipäästöt ovat laskennallisesti nolla. Raakabiokaasu koostuu noin 60–65-prosenttisesti metaanista ja 30–35-prosenttisesti hiilidioksidista.

Liikennekäyttöön tarkoitetun biokaasun metaanipitoisuus on nostettu yli 95 prosenttiin. Kun biokaasu palaa, auton moottorissa syntyy vain vesihöyryä ja hiilidioksidia. Hiilidioksidi sitoutuu ilmasta taas myöhemmin kasveihin, joita voidaan käyttää edelleen esimerkiksi biokaasun tuotantoon.

Biokaasu ei myöskään sisällä rikkiä tai raskasmetalleja, joita vapautuisi palamisprosessissa. Biokaasu on siis hyvin ympäristöystävällistä.

Kaasuautolla voi ajaa sekä bio- että maakaasulla. Käytännössä biokaasuauton hiilidioksidipäästöt ovat 97 prosenttia pienemmät bensiiniautoon verrattuna. Vertailun vuoksi jos ajaa maakaasulla, niin ajamisen tuottama hiilidioksidipäästö on 25 prosenttia pienempi kuin bensiiniauton.

Biokaasuauton moottori tarvitsee hieman bensiiniä, jotta se käynnistyy. Sen jälkeen auto siirtyy käyttämään biokaasua. Tämän takia biokaasuautolla ajaminen ei ole täysin päästötöntä.

Biokaasun etuihin lukeutuu se, että se on kotimaista. Biokaasua ei tarvitse tuoda tänne muulta maailmalta pitkiä matkoja, kuten öljypohjaisia polttoaineita. Gasumin tankkauspisteillä myytävä biokaasu on tuotettu Suomessa ja tulevaisuudessa Lappeenrannassa voi tankata paikallista, Etelä-Karjalan alueella tuotettua kaasua!

Miten kaasuauto toimii?

Kaasuautolla ajaminen ei eroa bensalla tai dieselillä käyvän auton ajamisesta käytännössä mitenkään. Kaasun tankkauskin tapahtuu periaatteessa samoin kuin bensan tai dieselin tankkaus. Ilahduttavan eron huomaa, kun koittaa laskun aika ja polttoainelasku on pienentynyt.

Suomessa myytävissä kaasuautoissa on sekä kaasu- että bensiinitankki. Autoissa on omat täyttöaukot kummallekin polttoaineelle. Kaasutankkiin voi tankata joko bio- tai maakaasua. Jotta auton moottori käynnistyy, se tarvitsee hieman bensiiniä, mutta sen jälkeen auto alkaa muutamassa sekunnissa käyttää kaasua.

Kaasuautojen toimintasäde on usein todella pitkä, jopa yli 1000 kilometriä. Kun kaasu loppuu, matkaa voi jatkaa bensiinillä. Jos kaasu loppuu kesken ajamisen, moottori alkaa käyttää automaattisesti bensiiniä. Ajaja näkee auton sisällä olevasta merkkivalosta, kumpaa polttoainetta auto käyttää. Ajaja voi myös napin painalluksella vaihtaa kaasusta bensiinin käyttöön tai päinvastoin.

Bio- tai maakaasuautoilu sopii Suomen sääolosuhteisiin siinä missä bensiini- tai dieselautoilukin. Talviolosuhteetkaan eivät ole ongelma. Talvella kaasuauton moottori käynnistyy bensiinin avulla, kuten muulloinkin. Käynnistymisen jälkeen auto siirtyy kaasun käyttöön.

Biokaasulla ajaminen ja biokaasun tankkaaminen on turvallista. Sen takaavat kaasujärjes-telmän turvalaitteet. Biokaasu on ilmaa kevyempää, joten se haihtuu ja sekoittuu nopeasti ilmaan, jos autossa jostain syystä ilmenee vuoto.

Biokaasun sisältämä metaani syttyy vain silloin, kun sitä on sekoitettuna ilmaan 5–15 prosenttia. Metaanin itsesyttymislämpötila, eli alin lämpötila, johon kuumennuttuaan aine syttyy itsestään palamaan, on 600 astetta celciusta. Bensiinillä vastaava lämpötila on 260 astetta celciusta ja dieselillä 210 astetta celciusta. Vaikka auto siis käy kaasulla, ei ole vaaraa, että se räjähtäisi.

Näin tankkaat:

1.    Kun olet tankkauspisteellä, syötä maksukortti koneeseen, kuten bensiini- tai dieseltankillakin.

2.    Näppäile tunnusluku ja valitse näytöltä biokaasu tai maakaasu.

3.    Nosta tankkausliitin telineestä. Aseta se auton kaasuntäyttöventtiiliin niin, että liitti-messä oleva vipu osoittaa oikealle.

4.    Käännä tankkausliittimen vipu puoli kierrosta vasemmalle myötä päivään, jolloin se lukittuu kiinni täyttöaukkoon.

5.    Paina tankkausasemassa olevaa vihreää nappia, jotta tankkaus voi alkaa. Napin yläpuolella oleva valo palaa tankkauksen ajan. Kun valo sammuu, kaasutankki on täynnä.

6.    Irrota tankkausliitin niin, että käännät liittimen vivun takaisin puolikierrosta oikealle vasta päivään. Sitten irrota liitin täyttöaukosta niin, että vedät liittimen ympärillä olevasta metallirenkaasta itseesi päin. Aseta liitin takaisin telineeseen, ja sulje au-ton tankkausluukku. Jos haluat, tulosta maksukoneesta vielä kuitti.

7.    Sitten olet valmis biokaasulla ajoon!

Tankkauspisteet

Biokaasua voi tankata jo monissa paikoissa varsinkin Etelä-Suomessa. Tällä hetkellä Lappeenrantaa lähimmät tankkauspisteet löytyvät Lappeenrannasta ja Imatralta.

Kaasun tankkauspisteitä tulee ja on suunnitteilla jatkuvasti lisää eri puolille Suomea ja Lappeenrantaankin.

Lappeenrannan ja Imatran bio- ja maakaasun tankkausasemat:

Lappeenranta, Simolantie 14
Imatra, Kertakaari 4

Suomen muut kaasutankkausasemat:
https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkausasemat/ 

Kaasuautomallit

Suomessa kaasuautoja tarjoavat monet tunnetut automerkit. Kaasuautot ovat aika lailla samanhintaisia kuin bensiini- ja dieselautot. Monista autoliikkeistä saa myös käytettyjä kaasuautoja.

Lisäksi Ruotsista saa Suomeakin kattavammin käytettyjä kaasuautoja, ja siellä on kaasuautomalleja, joita Suomeen ei ainakaan vielä tuoda.

Tuttuja kaasuautojen valmistajia:

  • Audi
  • Mercedes-Benz
  • Skoda
  • Volkswagen
  • Opel
  • Seat.

Tutustu eri kaasuautomalleihin:
https://vihreakaista.fi/ 
tai Gasumin sivuilla:
https://www.gasum.com/yksityisille/valitse-kaasuauto/kaasuautomallit/ 

Auton voi muuntaa kaasulla käyväksi

Auton voi muuntaa jälkikäteen kaasulla käyväksi. Muuntotyö ja sen jälkeinen katsastus liikennekäyttöön tehdään siihen valtuutetussa yrityksessä. Muuntotyö voidaan tehdä sekä bensiini- että dieselautoon.

Dieselautoa ei voi kuitenkaan täysin muuttaa kaasulla käyväksi, sillä muuntamisen jälkeen kaasulla ja dieselillä käyvän auton moottori käyttää edelleen noin 15-prosenttisesti polttoaineena koko ajan dieseliä, jolloin hiilidioksidipäästöt jäävät hieman korkeammiksi kuin kaasu–bensiini-käyttöisessä autossa.

Oman auton kaasukulutuksen kiloina saa jakamalla bensiini- tai dieselkulutuksen 1,6:lla. Esimerkiksi jos auto kuluttaa bensiiniä 6 litraa sadalla kilometrillä, on kaasun kulutus 3,75 kiloa sadalla kilometrillä. 

Kun auto halutaan muuntaa kaasulla käyväksi, auton olemassa olevan polttoainejärjestelmän rinnalle asennetaan toinen polttoainejärjestelmä. Tämä kaasun suihkutusjärjestelmä kytketään toimimaan yhteistyössä auton oman tietojärjestelmän kanssa.

Kaasutankki asennetaan yleensä auton tavaratilaan, jolloin se pienentää sitä hieman. Auton sisään tulee painike, josta näkee, kummalla polttoaineella auto kulkee. Painikkeesta voi valita haluamansa polttoaineen, kuten tehdasvalmisteisissakin kaasuautoissa. Asennuksen jälkeen järjestelmä tarkastetaan, testataan ja auto muutoskatsastetaan.

Muuntotyön hinta vaihtelee 3000 euron molemmin puolin autosta riippuen. Muuntotyö maksaa kuitenkin itsensä takaisin halvemman polttoaineen hinnassa parissa vuodessa, vaikka se voi tuntua kertainvestointina suurelta. Takaisinmaksuaika riippuu tietysti autolla ajettavasta kilometrimäärästä ja auton kulutuksesta.

Muuntotöitä tekevä yritys löytyy Imatraltakin:
http://www.terragas.fi/index.html 

Lue lisää:

Gasum: http://www.gasum.com/yksityisille/

Gasum, kysymyksiä ja vastauksia: https://www.gasum.com/yksityisille/valitse-kaasuauto/kysymyksia-kaasuautoilusta/ 

Biokaasuauto.fi-infosivu: http://www.biokaasuauto.fi/

Kokemuksia kaasuautoilusta: http://www.biokaasuauto.fi/kuukauden-kaasuautoilija